سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حکیم آن است که بدی را با خوبی پاداش دهد . [امام علی علیه السلام]
کل بازدیدها:----308126---
بازدید امروز: ----14-----
بازدید دیروز: ----33-----
طناب نجات - زینب کبری س
 
 
  • درباره من
  • لوگوی وبلاگ
    طناب نجات - زینب کبری س

  • فهرست موضوعی یادداشت ها
  • مطالب بایگانی شده
  • لینک دوستان من
  • لوکوی دوستان من
  • اوقات شرعی
  • اشتراک در وبلاگ
     
  • وضعیت من در یاهو
    یــــاهـو
  • آوای آشنا
  • طناب نجات
    نویسنده: یاسی شنبه 87/5/19 ساعت 11:47 صبح

    طناب نجات

    طناب

    آثار ارزنده ایمان به خدا

    • تعدیل غرایز

    انسان، دارای غرایز و تمایلات درونی است که زندگی او بر آنها استوار است. این غرایز در صورتی موجب خوشبختی جامعه انسانی است که در به کار بردن آنها از هر نوع افراط و تفریط خودداری گردد.

    مثلاً (تمایلات جنسی) در پسر و دختر در دوران بلوغ، تجلی یک غریزه درونی است که دست آفرینش در نهاد آنان پدید آورده است و بقای نسل بشر در گرو اعمال این غریزه است، ولی اگر بشر در اشباع این غریزه حد و مرزی نشناسد، دچار هرج و مرجی می‌شود که مفاسد آن بر هیچ کس مخفی نیست.

    هم چنین (خویشتن خواهی) اساس و استوانه زندگی به شمار می‌رود، زیرا اگر علاقه انسان به خود از او سلب گردد از هر فعالیتی در راه استمرار حیات باز می‌ایستد و در هنگام خطر به دفاع بر نمی‌خیزد و سرانجام چراغ زندگی او به خاموشی می‌گراید و از سوی دیگر اگر در اعمال این حس، زیاده روی نماید و همه چیز را تنها برای خود بخواهد در این صورت نتیجه‌ای جز بدبختی و گسترش ستم و بی‌عدالتی نخواهد داشت.

    (غضب و خشم) نیز در بقای زندگی آدمی نقش مؤثری دارد و در مواقع رویارویی انسان با خطر، تمام نیروهای مادی و معنوی او را برای دفاع از خود بسیج می‌سازد و اگر کسی فاقد این حس گردد در صحنه‌های مبارزه، حقوق فردی و اجتماعی او دستخوش تمایلات تجاوزطلبانه دیگران می‌گردد و در هنگام بروز خطر، توان دفاع از جان خود را ندارد و اگر در اِعمال این حس، زیاده‌روی شود ثمره‌ای جز تباه کردن اجتماع و افزایش فساد وجود ندارد و هم چنین است غرایز دیگر.

    خلاصه اگر غرایز انسان تعدیل نشود و هرکس دیوانه‌وار در فکر اشباع غرایز سرکش خود باشد نتیجه‌ای جز فرو ریختن بنای زندگی انسان‌ها، هرج و مرج، آدم کشی، بی‌عدالتی و ده‌ها مفسده دیگر نخواهد داشت.

    بهترین راه برای کنترل غرائز، احیای حس مسئولیت در درون اجتماع است به‌طوری که افراد جامعه خود را در برابر یک قدرت برتر که در تمام لحظه‌ها، در آشکار و نهان ناظر اعمال آنهاست، مسئول بدانند و معتقد باشند که آن قدرت برتر از کارهای شایسته قدردانی می‌کند و کسانی را که در ارضای غرایز خود راه افراط و تفریط می‌پیمایند، سخت کیفر می‌دهد. این چنین حس مسئولیتی جز در پرتو ایمان به خدای دانا، توانا، حاضر، ناظر و شنوا از درون و برون تامین نمی‌گردد.

    افرادی که در عین تنگ دستی، دست به مال مردم دراز نمی‌کنند. در دوران شدت شهوت، به ناموس مردم تجاوز نمی‌کنند. برای به دست آوردن مقام و منصب، کار نامشروع انجام نمی‌دهند. این چنین پرواپیشگی، دلیلی جز ایمان به خدا و امید به پاداش و بیم از کیفر او ندارد. پس اعتقاد به خداست که در کنترل تمایلات سرکش، چنین نقش مؤثری دارد.


    آیةالله جعفر سبحانی، عقاید اسلامی در پرتوی قرآن حدیث و عقل، بااندکی تصرف

        نظرات دیگران ( )


  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • دلنوشته های یک مستبصر
    کلیپ بسیار زیبایی از خواب مختار راجب به امام حسن
    ویژه نامه ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام با بیش از ??? عنوان م
    السلام علیک یا ام المصائب یا زینب کبری سلام الله علیها
    ویژه نامه شهادت امام حسن مجتبی با بیش از 100 مطلب
    مجموعه مداحی ویژه محرم 88با بیش از 15000لینک مداحی از
    دانلود روضه ونوحه ودعا ویژه شهادت حضرت علی علیه السلام
    ویژه نامه شهادت حضرت علی علیه السلام وشب های قدر
    ویژه نامه ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام با بیش از ??? عنوان م
    مجموعه کاملی از مناجات سخنرانی ادعیه و نرم افزار موبایل ویژه ماه
    [عناوین آرشیوشده]