سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دوستان تو سه کسند و دشمنانت سه کس . امّا دوستان تو . دوست تو و دوست دوست تو و دشمن دشمن توست ، و دشمنانت : دشمن تو و دشمن دوست تو و دوست دشمن توست . [نهج البلاغه]
کل بازدیدها:----308948---
بازدید امروز: ----14-----
بازدید دیروز: ----32-----
بزرگانی که پرستاری می‎کردند - زینب کبری س
 
 
  • درباره من
  • لوگوی وبلاگ
    بزرگانی که پرستاری می‎کردند - زینب کبری س

  • فهرست موضوعی یادداشت ها
  • مطالب بایگانی شده
  • لینک دوستان من
  • لوکوی دوستان من
  • اوقات شرعی
  • اشتراک در وبلاگ
     
  • وضعیت من در یاهو
    یــــاهـو
  • آوای آشنا
  • بزرگانی که پرستاری می‎کردند
    نویسنده: یاسی یکشنبه 87/2/22 ساعت 7:42 صبح

    بزرگانی که پرستاری می‎کردند

     پرستار و پرستاری

    حضرت یوسف ‏علیه السلام
    یکی از پیامبران که نسبت پرستاری به او داده شده حضرت یوسف‏ علیه السلام می‏باشد، علامه ‏مجلسی در کتاب بحارالانوار آورده‏اند: (1)

    امام صادق‏ علیه السلام فرمود: یکی از عواملی که موجب ‏شد حضرت یوسف ‏علیه السلام را فردی نیکوکار بدانند، این بود که در زندان به امر بیماران و پرستاری از آنان اهتمام می‏ورزید و از آنان ‏مراقبت می‏نمود.

    با استناد به این حدیث می‏توان بر ارزش و تکریم پرستاری پی‏ برد. امام صادق‏ علیه السلام یکی ‏از عوامل رشد و تعالی حضرت یوسف ‏علیه السلام را در مراقبت از بیماران ذکر نموده است.

     

    پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
    حضرت علی‏ علیه السلام، گوشه‏ای از پرستاری ‏پیامبر گرامی‏ صلی الله علیه و آله را در شبی که وجود مبارک ‏ایشان مبتلا به تب بوده یادآوری ‏می‏نمایند. (2)

    علی بن الحسین‏ علیهماالسلام فرمود: شبی که فردای آن پدرم ‏به شهادت رسید، من ‏نشسته بودم و عمه‏ام ‏زینب در نزد من بود و از من به گونه‏ای نیکو پرستاری می‏کرد.
    حضرت علی ‏علیه السلام می‎فرماید: شبی تب وجودم را فراگرفت و خواب را از من ربود. بدین جهت رسول ‏خدا تا صبح نیز بیدار بود و شب را بین‏ من و نماز تقسیم می‏کرد. پس از نماز نزد من‏ می‏آمد و جویای حال من می‏شد و با نگاه ‏کردن به من از وضعیت ‏بیماری‏ام اطلاع ‏می‏یافت و شیوه پیامبر اکرم تا طلوع صبح این‏ چنین بود. پس از آن که حضرت با اصحاب‏ نماز گزاردند در حق من دعا کردند که خدایا! علی را شفا ده و سلامتی بخش که به خاطر بیماری‏اش تا صبح نخوابیدم.

     

    حضرت علی‏ علیه السلام
    امام حسین‏ علیه السلام فرمود: چون حضرت فاطمه علیهاالسلام‏ دخترگرامی رسول خدا بیمار شد به ‏علی ‏علیه السلام سفارش نمود، بیماری او را پنهان ‏کنند و اجازه ملاقات به کسی ندهند. حضرت ‏این گونه عمل کرد و خود عهده‎دار پرستاری‏ از حضرت شد و اسماء ایشان را یاری‏ می‏کرد. (3)

     پرستار و پرستاری

    حضرت فاطمه‏ علیهاالسلام
    در جنگ احد دندان پیامبر اسلام‏ صلی الله علیه و آله ‏شکست و کلاهخود بر سر ایشان زخم وارد کرد، در آن هنگام حضرت فاطمه ‏علیهاالسلام خون جراحت ‏پیامبر را می‏شست و علی‏ علیه السلام با سپر آب‏ می‏آورد، چون فاطمه مشاهده کرد خون بند نمی‏آید، تکه حصیری را سوزاند و خاکستر آن‏ را روی زخم گذارد تا خون بند آید.


    ... گروهی از زنان از جمله فاطمه ‏علیهاالسلام و بعضی از زنان پیامبر گرامی آب و غذا بر دوش حمل می‏کردند و به مجروحان جنگ ‏آب می‏دادند و آن‏ها را مداوا می‏کردند. (4)

    حضرت علی ‏علیه السلام می‎فرماید: شبی تب وجودم را فراگرفت و خواب را از من ربود. بدین جهت رسول ‏خدا تا صبح نیز بیدار بود و شب را بین‏ من و نماز تقسیم می‏کرد. پس از نماز نزد من‏ می‏آمد و جویای حال من می‏شد و با نگاه ‏کردن به من از وضعیت ‏بیماری‏ام اطلاع ‏می‏یافت
    حضرت مریم ‏علیهاالسلام
    درد و ناراحتی در حضرت فاطمه آغاز می‏شود و او بیمار می‏گردد، آنگاه ‏خداوند، حضرت مریم را برای پرستاری از حضرتش فرو می‏فرستد و مریم از ایشان پرستاری‏ می‏کند و با فاطمه در بیماری‏اش انس‏ می‏گیرد. (5)

     

    حضرت زینب ‏علیهاالسلام
    علی بن الحسین‏ علیهماالسلام فرمود: شبی که فردای آن پدرم ‏به شهادت رسید، من ‏نشسته بودم و عمه‏ام ‏زینب در نزد من بود و از من به گونه‏ای نیکو پرستاری می‏کرد. (6)

     

    رفیده
    یکی از اصحاب پیامبر گرامی اسلام‏ به ‏نام سعدبن معاذ در جنگ ‏خندق جراحت ‏سختی برداشته بود، به دستور پیامبر اکرم در مسجد، در خیمه زنی به نام رفیده، سعد را قرار داده و رفیده در این خیمه مجروحان ‏جنگ را مداوا می‏کرد و به پرستاری و مراقبت ‏از آنان می‏پرداخت. (7)

    امام صادق‏ علیه السلام فرمود: یکی از عواملی که موجب ‏شد حضرت یوسف ‏علیه السلام را فردی نیکوکار بدانند، این بود که در زندان به امر بیماران و پرستاری از آنان اهتمام می‏ورزید و از آنان ‏مراقبت می‏نمود.
    نسیبه
    یکی از پرستاران فداکار و نمونه زمان ‏رسول اکرم ‏صلی الله علیه و آله بود. با این که زخم‎های ‏زیادی از جنگ احد در بدن داشت، هنگامی ‏که پیامبر فرمان حرکت ‏به سوی دشمن‏ را داد، با بستن زخم‎های خود تلاش فراوانی‏ کرد که همراه مسلمین شرکت جوید ولی‏ خونریزی فراوان توان رفتن را از او ربوده ‏بود.(8)

     

    ام سلیمه و ‌ام عطیه
    انس بن مالک نقل می‏کند: بعد از جنگ ‏احد حضرت علی ‏علیه السلام را نزد پیامبر اکرم آوردند، در حالی که شصت و چند زخم و جراحت‏ بر بدن ‏داشت. در این وقت پیامبر به ‏ام عطیه و ام سلیمه دستور داد زخم‎های حضرت را مداوا کنند و زخم‎های ایشان چنان بود که این ‏دو گفتند: به خاطر فراوانی زخمها و خونریزی ‏شدید بر جان علی ‏علیه السلام بیمناک شدیم. (9)

     

    پی‎نوشت‎ها:

    1- بحارالانوار ، ج 12، ص 230.

    2- همان، ج 43، ص 173.

    3- همان، ص 211.

    4- مغازی، ج 1، ص 249.

    5- بحارالانوار، ج 43، ص 173.

    6- ارشاد، شیخ مفید، ج 45، ص 1.

    7- سیره ابن هشام، ج 2، ص 250.

    8- مغازی، ج 1، ص 270.

    9- بحارالانوار، ج 41، ص 3.

     

    منبع:

    ماهنامه کوثر، ش 41، سودابه بیوس .


        نظرات دیگران ( )


  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • دلنوشته های یک مستبصر
    کلیپ بسیار زیبایی از خواب مختار راجب به امام حسن
    ویژه نامه ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام با بیش از ??? عنوان م
    السلام علیک یا ام المصائب یا زینب کبری سلام الله علیها
    ویژه نامه شهادت امام حسن مجتبی با بیش از 100 مطلب
    مجموعه مداحی ویژه محرم 88با بیش از 15000لینک مداحی از
    دانلود روضه ونوحه ودعا ویژه شهادت حضرت علی علیه السلام
    ویژه نامه شهادت حضرت علی علیه السلام وشب های قدر
    ویژه نامه ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام با بیش از ??? عنوان م
    مجموعه کاملی از مناجات سخنرانی ادعیه و نرم افزار موبایل ویژه ماه
    [عناوین آرشیوشده]