سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بسا کس که با نیکویى بدو گرفتار گردیده است و بسا مغرور بدانکه گناهش پوشیده است ، و بسا کس که فریب خورد به سخن نیکویى که در باره او بر زبانها رود ، و خدا هیچ کس را نیازمود چون کسى که او را در زندگى مهلتى بود . [ و این گفتار پیش از این گذشت ، لیکن اینجا در آن زیادتى است سودمند . ] [نهج البلاغه]
کل بازدیدها:----308950---
بازدید امروز: ----16-----
بازدید دیروز: ----32-----
پاداش پرستاری - زینب کبری س
 
 
  • درباره من
  • لوگوی وبلاگ
    پاداش پرستاری - زینب کبری س

  • فهرست موضوعی یادداشت ها
  • مطالب بایگانی شده
  • لینک دوستان من
  • لوکوی دوستان من
  • اوقات شرعی
  • اشتراک در وبلاگ
     
  • وضعیت من در یاهو
    یــــاهـو
  • آوای آشنا
  • پاداش پرستاری
    نویسنده: یاسی یکشنبه 87/2/22 ساعت 7:44 صبح

    پاداش پرستاری

    پرستاری

    پرستاری ناتوانان جسمی
    از مصادیق بارز پرستاری کمک و نگهداری ‏افرادی می‏باشند که دارای ناتوانی جسمی ‏هستند، از نوزاد شیرخوار تا افراد مسن، پیامبر اسلام‏ برای افرادی که این امر به ‏عهده آنان می‏باشد، پاداش ویژه‏ای یادآوری ‏شده‏اند:

    «مَن اعانَ، ضعیفاً فی بدنهِ علی امرهِ، اعانةِ الله علی امرهِ و نصبَ لهُ فی القیامةِ ‏ملائکةِ یعینونه علی قطع تلکُ الاهوال و عبور تلک الخنادق من النارِ، حتی‏ لایصیبه من دخانها و علی سمومها و علی ‏عبور الصراط الی الجنةِ سالماً امناً»(1)؛ هر کس انسانی را که ناتوانی جسمی دارد، یاری کند، خداوند او را در کارهایش یاری ‏می‏دهد و در قیامت فرشتگانی را می‏گمارد تا او را در پیمودن مسیر هولناک قیامت و عبور از گودال‎های آتش و بر عبور از صراط به سوی ‏بهشت ‏با سلامت و امنیت کامل یاری دهند.

    پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: کسی که برای ‏رفع نیازهای بیماری تلاش کند خواه آن نیاز برآورده شود یا نشود، همانند روزی که از مادر متولد شده است از گناهان پاک می‏گردد.
     

    تقویت روحی
    از عوامل مهم در بهبودی یک بیمار، توجه‏ کامل پرستار به عوامل روانی می‏باشد، برخوردهای محبت‏آمیز، صبر و حوصله در شنیدن حرف‎های بیمار، تحمل در شنیدن، ناله‏های بیمار، دادن امید بهبودی و بالا بردن ‏روحیه، به بیمار می‏تواند نقش مهمی در پیشرفت ‏به سوی سلامتی وی داشته باشد.

    پیامبر گرامی اسلام‏ صلی الله علیه و آله می‎فرماید:

    «اذا دخلتُم علی المریضِ، فنفسوُا له فی‏الاجلِ فانََّ ذلک لایُرد شیئاً و هو یطیب ‏النفس» (2)؛ هر گاه بر بیمار وارد شدید، او را به سلامت و طول عمر امیدوار سازید، گرچه این امیدوار ساختن در قضا و قدر مؤثر نیست ولی بیمار را دلخوش می‏سازد و باعث آرامش وی می‏گردد.


    پرستاری در عاشورا
    چرا تولد زینب علیهاالسلام روز پرستار نامیده شده؟ آیا در پرستاری ایشان تفاوتی مشاهده‏ می‎‏گردد؟

    رسول خدا صلی الله علیه و آله گروهی از زنان را با خود به جنگ می‏برد، تا به ‏مداوای مجروحان بپردازند و از انفال به آنان ‏می‏بخشید.»
    با نگاهی به عاشورا می‏بینیم مجروحان ‏جنگی از خود بر جای گذاشته است که قابل‏ درمان نمی‏باشند که راهی برای ادامه حیات ‏پیدا کنند، بلکه مجروحانی می‏باشند به ‏فاصله کمتر از یک ساعت جان داده و به ‏شهادت نایل می‏آمدند، ولی زنان در همین ‏فرصت محدود در کنار زخمیان می‏ماندند، خون از سر و رویشان پاک می‏کردند، دلداریشان می‏دادند.

    در این میانه حضرت زینب ‏علیهاالسلام مسؤولیتی ‏بسیار گران‎بارتر از دیگر زنان داشت، علاوه ‏بر پرستاری روحی و جسمی از امام سجاد علیه السلام ‏که در معرض خطر مستقیم دشمنان قرار داشتند به امور رسیدگی زنان عزیز از دست ‏داده، و غارت شده می‏پرداختند، از جانب دیگر سخنان و برخورد کوبنده‏اش با خصم در جریان انتقال کاروان از کربلا تا کوفه را به ‏عهده داشته، با بررسی جریانات واقع شده ‏درمی‏یابیم که پرستاری، به معنای واقعی در این ‏برهه صورت گرفته است.

    علاوه بر کمک به التیام زخم‎های جسمی، بر آلام و دردهای روحی ایشان با سرافرازی و قدم‎های استوار مرحم می‏نهاد و کاروان را به ‏پیش می‏برد، نمونه این گونه پرستاری را نه ‏تنها در اسلام، بلکه در جهان نیز، آن از هم از زنی که خود برادر، پسران، و ... را از دست داده ‏مشاهده نگردیده است.

     حضرت زینب علیها السلام

    پاداش پرستاری
    در تاریخ صدر اسلام دیده می‏شود که ‏پیامبر صلی الله علیه و آله همواره گروهی از زنان را همراه‏ خود به جنگ‎ها، جهت پرستاری و مداوای ‏مجروحین می‏برده است و نمونه‏های فراوانی ‏دیده شده، که پیامبر اکرم پاداش‏های مادی ‏به آنان عطا می‏فرموده است:

    در بحارالانوار آمده است: رسول خدا صلی الله علیه و آله گروهی از زنان را با خود به جنگ می‏برد، تا به ‏مداوای مجروحان بپردازند و از انفال به آنان ‏می‏بخشید.» (3)

    پیامبر گرامی اسلام‏ صلی الله علیه و آله می‎فرماید:

    هر گاه بر بیمار وارد شدید، او را به سلامت و طول عمر امیدوار سازید، گرچه این امیدوار ساختن در قضا و قدر مؤثر نیست ولی بیمار را دلخوش می‏سازد و باعث آرامش وی می‏گردد.


    عن الصادق‏ علیه السلام عن آبائه قال: «قال‏ رسول‏ الله ‏صلی الله علیه و آله مَن سَعی لِمریضِ فی حاجةِ، قضاها او لم یقضها، خَرج مِن ذنوبهِ کیومِ ولدتةِ‏ امهِ» (4)؛ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: کسی که برای ‏رفع نیازهای بیماری تلاش کند خواه آن نیاز برآورده شود یا نشود، همانند روزی که از مادر متولد شده است از گناهان پاک می‏گردد.

     

    امام خمینی (ره)‏ و پرستاری
    «این شغل پرستاری از شغل‏های بسیار شریفی است، که اگر چنانچه انسان با وظایف ‏انسانی و شرعی خودش بکند، این یک‏ عبادتی است که در فراز عبادت‏های درجه اول ‏است... پرستاری از بیمار امر بسیار مشکلی ‏است. لکن خیلی ارزشمند است. اگر انسان با یک بیمار به طور محبت، به طور برادری، به ‏طور خواهری، مراعات احوال او را بکند و این ‏برای انجام یک وظیفه انسانی - الهی باشد از عبادات بسیار، ارزشمند است.» (5)

    «... بیماران احتیاج دارند به محبت، بیش‏ از آن که احتیاج به دوا دارند، یک مریضی که از خانه‏اش آمده است در بیمارستان، این ‏مریض خودش را مثل این که یک غریب ‏می‏داند، اگر چنانچه این پرستارها با او ملایمت، با رفتار انسانی، با محبت، مثل برادر و خواهر با او رفتار کنند، این حس غربت از او منفصل می‏شود و آرامش برایش حاصل‏ می‏شود و این آرامش روحی در بهبود او کمک ‏می‏کند.» (6)

     

    پی‏نوشت‎ها:

    1- بحارالانوار ، ج 75، ص 21.

    2- همان، ج 81، ص 225.

    3- همان، ج 16، ص 184.

    4- همان، ج 81، ص 217.

    5- صحیفه نور، ج 12، ص 81.

    6- همان، ص 82.

     

    ماخذ:

    1- نگرشی اسلامی به فرهنگ پرستاری، اکبر اسدی.

    2- نقش زنان در تاریخ عاشورا، دکتر علی قائمی.

     

    منبع:

    ماهنامه کوثر، ش 41، سودابه بیوس .


        نظرات دیگران ( )


  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • دلنوشته های یک مستبصر
    کلیپ بسیار زیبایی از خواب مختار راجب به امام حسن
    ویژه نامه ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام با بیش از ??? عنوان م
    السلام علیک یا ام المصائب یا زینب کبری سلام الله علیها
    ویژه نامه شهادت امام حسن مجتبی با بیش از 100 مطلب
    مجموعه مداحی ویژه محرم 88با بیش از 15000لینک مداحی از
    دانلود روضه ونوحه ودعا ویژه شهادت حضرت علی علیه السلام
    ویژه نامه شهادت حضرت علی علیه السلام وشب های قدر
    ویژه نامه ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام با بیش از ??? عنوان م
    مجموعه کاملی از مناجات سخنرانی ادعیه و نرم افزار موبایل ویژه ماه
    [عناوین آرشیوشده]